Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Najkrótsze wyrazy „tak” i „nie” wymagają najdłuższego zastanowienia

Kategoria: Projekty Opublikowano: niedziela, 25, wrzesień 2016 Danuta Cieśla

Kierunki działań programu profilaktyki uzależnień:

  1. pokonywanie trudności adaptacyjnych i integracja rówieśnicza;
  2. kształtowanie umiejętności interpersonalnych w celu ograniczenia agresji i stresu;
  3. udzielanie pomocy w sytuacjach traumatycznych;
  4. profilaktyka z zakresu uzależnień substancjalnych i behawioralnych;
  5. promowanie zdrowego stylu życia.

 Cel główny projektu:

Uwrażliwienie wychowanków na zagrożenia wynikające z uzależnień substancjalnych i behawioralnych oraz redukowanie ryzyka zaburzeń zachowania wśród dzieci i młodzieży.

Cele szczegółowe:

  1. kształtowanie postawy asertywnej, w tym unikania konfliktów, radzenia sobie z agresją i stresem;
  2. uświadomienie na rodzaje uzależnień, a także ich szkodliwość i skutki;
  3. dostrzeganie i właściwe rozumienie uzależnień w rodzinie;
  4. kształtowanie odpowiednich zachowań w celu rozpoznania uzależnień bliskich osób;
  5. kształtowanie postawy świadomego i umiejętnego korzystania z mass mediów oraz zagrożeń z nich płynących;
  6. wdrożenie aktywnego i zdrowego spędzania wolnego czasu;
  7. kształtowanie umiejętności prawidłowego reagowania w sytuacjach zagrożenia.

Planowane efekty z realizacji celów i działań:

W wyniku podjętych działań uczeń:

  1. potrafi radzić sobie z agresją, rozwiązywać sytuacje konfliktowe i stresowe;
  2. potrafi przyjąć postawę asertywną i dokonać właściwego wyboru;
  3. zna rodzaje uzależnień i konsekwencje z nimi związane;
  4. potrafi rozpoznać osobę uzależnioną;
  5. wie, gdzie szukać pomocy i jak zareagować w sytuacji uzależnienia osoby bliskiej;
  6. umie w odpowiedni sposób korzystać z Internetu, a także zna potęgę mass mediów;
  7. prowadzi zdrowy styl życia;
  8. wie, jak reagować w sytuacjach zagrożenia i jakie działania podjąć.

 Projekt kierowany jest: do dzieci przedszkolnych, klas I-VI szkoły podstawowej  oraz I-III gimnazjum

 Liczba uczestników: 209

Czas trwania projektu: wrzesień 2016 – marzec 2017

Streszczenie projektu:

            Niniejszy projekt adresowany jest do uczniów przedszkolnych, klas I-VI szkoły podstawowej oraz I-III gimnazjum. Głównym założeniem projektu jest uzmysłowienie uczniom zagrożeń płynących z uzależnień substancjalnych oraz behawioralnych prowadzących do zachowań dysfunkcyjnych.

            Uczniowie uczestniczący w projekcie będą mogli rozwijać swoje zainteresowania, m.in. sportowe, muzyczne, plastyczne etc. Ponadto pogłębią swoją wiedzę na temat uzależnień substancjalnych, t.j.: nadużywania alkoholu, narkomanii, zażywania dopalaczy, palenia papierosów, ale także zdobędą wiedzę na temat zupełnie nowych uzależnień behawioralnych, m.in.: uzależnienia od Internetu. Uczniowie poprzez uczestnictwo w konkursach, warsztatach, zajęciach artystyczno-plastycznych i sportowych będą wyrabiać i utrwalać pozytywne nawyki zapobiegające uzależnieniom, a co za tym idzie zapobiegające również zaburzeniom zachowania.

            Reasumując projekt „Najkrótsze wyrazy „tak” i „nie” wymagają najdłuższego zastanowienia” - Pitagoras pozwoli uczniom rozwinąć zainteresowania, zapanować nad stresem i emocjami, które często bywają negatywne i prowadzą do agresji. Co więcej, zajęcia odbywające się w ramach projektu pozwolą dzieciom skutecznie budować poczucie własnej wartości, szacunek wobec tożsamości własnej i innych, a także mądrze spojrzeć na świat i być może w przyszłości zapobiec sytuacjom zagrażającym zdrowiu lub życiu.

           

Działania:

  1. Teatr Morality – spektakle i warsztaty
  2. Ponowne spotkanie z edukacją prozdrowotną w teatralnym wydaniu
  3. Jakub Rychter – warsztaty nt. dopalaczy
  4. Psycholog z PPP
  5. Zajęcia nt. cyberprzemocy
  6. Miniwykłady w trakcie zajęć wychowawczych dot. właściwego korzystania z mass mediów
  7. Zajęcia taneczne
  8. Zumba
  9. Takewoondo
  10. Basen
  11. Aerobik
  12. Szachy
  13. Nordic walking
  14. Dziecinada
  15. Zajęcia plastyczne
  16. Zajęcia wokalno – instrumentalne
  17. Zajęcia dziennikarskie
  18. Wyjazd do lokalnej rozgłośni radiowej i telewizyjnej
  19. Zajęcia związane ze szkolnymi programami profilaktycznymi
  20. Spotkanie z położną
  21. Spotkanie z rzecznikiem KPP w Wieluniu
  22. Bajki terapeutyczne
  23. Wyjazdy do KPP w Wieluniu i Straży Pożarnej w Wieluniu
  24. Pierwsza pomoc w ramach programu Ratujemy i uczymy ratować
  25. Jan Paweł z Tyńca – specjalista od medytacji

Autorzy Projektu:

Danuta Cieśla – koordynator

Wioletta Grudzka

Elżbieta Krzemińska

Jolanta Łuczak

Sylwia Smolarz